حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

91030608021

با ما در تماس باشـید

کاربرد سود پرک در شوینده ها

زمان مطالعه5 دقیقه

کاربرد سود پرک در شوینده ها
تاریخ انتشار : 11 سپتامبر 2022تعداد بازدید : 149نویسنده : دسته بندی : مواد شیمیایی
پرینت مقالـه

می پسنـدم0

اشتراک گذاری

اندازه متن12

به خوبی می‌دانیم سود پرک در صنایع مختلفی کاربرد دارد. یکی از صنایع پر استفاده از سود پرک، صنعت مواد شوینده‌ها است. در این مقاله ما به صورت کامل به بررسی کاربردهای سود پرک در شوینده‌ها پرداخته ایم.

سود پرک چیست؟

سود پرک یا هیدروکسید سدیم یکی از مواد صابون‌سازی سنتی در فرآیند سرد صابون‌سازی است. سود پرک معمولا به‌عنوان سود سوزآور نیز شناخته می‌شود. حدود نیمی از تولید هیدروکسید سدیم عمدتا در صنعت کاغذ به کار می‌رود. کاربردهای دیگر سود پرک شامل ساخت نمک‌های سدیم و مواد شوینده، تنظیم pH و سنتز آلی است.

سود پرک پرمصرف‌ترین ماده قلیایی صنعتی است؛ زیرا بسیار خورنده است و به راحتی رطوبت را تا زمان حل‌شدن جذب می‌کند. از صابون گرفته تا کاغذ، منسوجات، مواد منفجره و موارد دیگر، سود پرک به عنوان پایه‌ای برای واکنش‌های ضروری استفاده می‌شود. مترادف‌های رایج هیدرکسید سدیم عبارتند از :

  • سود سوزآور
  • سود پرک
  • آسکاریت
  • کاستیک سفید
  • هیدرات سدیم
  • سود کاستیک

تولید سود پرک

سود پرک به طور صنعتی به صورت محلول 50 درصد از طریق الکترولیز محلول کلرید سدیم تولید می‌شود. تغییرات فرایند کلر آلکالی الکترولیتی دارای یکی از سه نوع سلول است؛ جیوه، دیافراگم و سلول‌های غشایی. در سلول جیوه، سدیم به شکل یک آمالگام سدیم جیوه آزاد می‌شود، در حالی که یون‌های کلرید به صورت آمالگام کلر به یک محفظه کاملا مجزا جریان می‌یابد که در آنجا با آب مقابله می‌کند تا محلول هیدروکسید سدیم و گاز هیدروژن تولید کند. سود پرک یا هیدروکسید سدیم جامد از تبخیر آب از محلول به دست می‌آید.

فرمول سود پرک

این ترکیب معدنی با فرمول NaOH و دارای نقطه ذوب 323 درجه سانتیگراد است. سود پرک یک ماده جامد سفید و بی‌بو در دمای اتاق است. از طرف دیگر شکل مایع هیدروکسید سدیم، بی‌رنگ است. همچنین بویی ندارد و می‌تواند به شدت با اسیدهای قوی و با آب واکنش نشان دهد.

کاربرد سود پرک در تولید مواد شوینده

مواد شوینده خانواده‌ای از ترکیبات و شبیه صابون‌ها هستند و به روشی مشابه صابون‌ها عمل می‌کنند. آن‌ها در مناطقی که آب سخت وجود دارد مفیدتر هستند؛ یعنی زمانی که سطوح بالایی از یون‌های فلزی محلول وجود داشته باشد. این باعث می‌شود که در هنگام استفاده از صابون، یک رسوب نامحلول تشکیل شود. از شوینده‌ها بیشتر هنگام شستن لباس، ظروف یا به‌عنوان پاک‌کننده سطوح استفاده می‌شود.

یکی از کاربردهای گسترده سود پرک در تولید مواد شوینده است؛ که شامل ضد کف‌ها، سورفکتانت‌ها و ضد زنگ می‌شود. میزان حلالیت هر گرم سود پرک در 100 میلی‌لیتر آب گرم با دمای 20 درجه سانتیگراد، 109 است که به معنای حلالیت بسیار خوب سود پرک در آب می‌باشد.

اگر شما نیز به دنبال استفاده از سود پرک اورجینال برای مواد شوینده خود هستید، می‌توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید. دموکریس، خرید سود پرک اورجینال و با کیفیت را تضمین می‌کند.

فرمول اصلی مواد شوینده

تولیدکنندگان مواد شوینده، مواد و ترکیب‌های مخصوص و مخفی برای تولید مارک‌های خاص خود دارد. بسیاری از این مواد را می‌توان از گیاهان تولید کرد. مقدار هر یک از مواد و نحوه ترکیب آن‌ها است که بر توانایی تمیز کردن مواد شوینده تاثیر می‌گذارد. سود پرک به‌عنوان قلیا، از مواد اولیه اصلی برای تولید شوینده‌ها و صابون است. مواد قلیایی از نظر قدرت متفاوت هستند :

  • قلیای ملایم جوش شیرین (بی کربنات سدیم) است.
  • بازهای متوسط ​​عبارتند از آمونیاک خانگی، بوراکس و تری سدیم فسفات
  • بازهای قوی شامل کربنات سدیم و سود پرک است.

سود پرک یک باز است

قلیاها که جزء اصلی اکثر مواد شوینده به شمار می‌آیند، نمک‌های محلول و پایه‌ای هستند که با اسید واکنش می‌دهند تا آن را خنثی کنند. این مواد در از بین بردن آلودگی‌ها و لکه‌ها از روی پارچه، بدون مالش زیاد آن‌ها، موثر هستند. نمک‌های محلول یک فلز قلیایی مانند پتاسیم یا سدیم، چربی‌زدای خوبی هستند. آن‌ها امولسیونی از ذرات روغنی یا جامد تشکیل می‌دهند.

استفاده از سود پرک در شوینده‌ها و صابون

از آنجایی که هیدروکسید سدیم با چربی‌ها واکنش داده و آن‌ها را به مواد محلول تبدیل می‌کند، جای تعجب نیست که به طور گسترده به‌عنوان یک ماده اصلی در شوینده‌ها و پاک‌کننده‌ها استفاده می‌شود.

استفاده از سود پرک در شوینده ها و صابون

سود پرک، مهمترین عنصر در فرایند ساخت صابون است. هنگامی که دانه‌ها یا تکه‌های سود پرک با یک مایع مخلوط می‌شوند، سود سوزآور ایجاد می‌شود. این محلول هنگامی که با چربی‌ها و روغن‌های طبیعی مانند پیه یا روغن گیاهی مخلوط شود، واکنشی شیمیایی به نام صابونی‌شدن ایجاد می‌کند. محصول این واکنش، نمک اسید چرب سدیم و گلیسیرین (یا گلیسرول) است؛ همان صابون زیبایی که ما می‌شناسیم.

نقش سود پرک در شوینده‌ها

هنگامی که از سود پرک به عنوان قلیا استفاده می‌شود، صابون‌های تشکیل‌شده، جامد و سخت هستند. از طرفی صابون‌های دارای پتاسیم، بسیار نرم‌تر و مایع هستند. خاصیت پاک‌کنندگی صابون‌ها بستگی زیادی به سختی آب دارد؛ از این رو ما از سورفکتانت‌ها استفاده می‌کنیم.

سفیدکننده‌ها نیز از ترکیب کلر و سود پرک تولید می‌شوند. محلول‌های لوله‌بازکن که حاوی هیدروکسید سدیم هستند، چربی‌ها و گریس‌هایی را که می‌توانند لوله‌ها را مسدود کنند به صابون تبدیل می‌کند که در آب حل می‌شوند.

سود پرک به‌عنوان پاک‌کننده صنعتی

سود پرک اغلب به‌عنوان یک عامل پاک‌کننده صنعتی استفاده می‌شود. به آب اضافه شده، گرم می‌شود و سپس برای تمیز کردن تجهیزات فرایند، مخازن ذخیره‌سازی و غیره استفاده می‌شود. می‌تواند آلودگی‌ها، روغن، چربی و رسوبات پروتئینی را حل کند. به این محلول همچنین می توان سورفکتانت‌هایی برای تثبیت مواد محلول برای جلوگیری از رسوب مجدد اضافه کرد. این محلول به‌عنوان یک چربی‌گیر قوی روی ظروف نانوایی شیشه‌ای و ضد زنگ استفاده می‌شود. همچنین یک عنصر رایج در پاک‌کننده‌های اجاق گاز است.

در فراوری مواد غذایی، از سود پرک برای شستن یا لایه‌برداری شیمیایی میوه‌ها و سبزیجات، فراوری شکلات و کاکائو، تولید رنگ کاراملی، جوشاندن مرغ در صنعت تولید مرغ پرکنده، فراوری نوشابه و غلیظ کردن بستنی استفاده می‌شود.

 

4/5 - (2 امتیاز)
مشاوره رایگان محصولات:09052327249