حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

91030608021

با ما در تماس باشـید

تفاوت آنتراسیت و کربن فعال

زمان مطالعه7 دقیقه

تفاوت کربن فعال و آنتراسیت
تاریخ انتشار : 14 آگوست 2023تعداد بازدید : 0نویسنده : دسته بندی : مقالات
پرینت مقالـه

می پسنـدم0

اشتراک گذاری

اندازه متن12

آنتراسیت و کربن اکتیو از جمله مواد معدنی هستند که در صنایع متفاوت کاربردهای مختلفی دارند. بیشترین کاربرد این دو ماده معدنی در صنایع تصفیه آب است. البته این دو ماده با یکدیگر دارای تفاوت‌هایی هستند. با توجه به اهمیت این دو ماده معدنی قصد داریم به بررسی هر یک از این دو پرداخته و سپس تفاوت‌های آنها را با یکدیگر ذکر کنیم. از این طریق می‌توانید با نحوه‌ی تامین و خرید کربن اکتیو و آنتراسیت آشنایی لازم را پیدا کنید. برای اطلاعات بیشتر این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

آنتراسیت چیست؟

آنتراسیت زغال سنگی سخت، براق و سیاه رنگ است. این ماده معدنی دارای بیشترین مقدار کربن بوده و کمترین مقدار از مواد فرار و آب را دارد. آنتراسیت از ترکیبات قدیمی موجود در زمین ایجاد شده و در تصفیه آب بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع این نوع زغال سنگ، فشرده‌ترین نوع زغال سنگ بوده و بسیار سخت می‌سوزد. در صورت مشتعل شدن آنتراسیت، شاهد آتش آبی خالص خواهید بود. لازم به ذکر است ماده‌ای که درباره آن صحبت می‌کنیم به هیچ عنوان پس از سوختن، دود تولید نمی‌کند. برای اطلاع از قیمت آنتراسیت، می‌توانید با ما تماس بگیرید.

کاربردهای آنتراسیت

آنتراسیت در تصفیه آب با هدف جداسازی مواد معلق مورد استفاده قرار می‌گیرد. شباهت این زغال سنگ به کربن فعال بسیار زیاد است. آنتراسیت سنگی دگردیس محسوب شده و در مناطقی که بیشتر دچار زمین لرزه می‌شوند و همچنین آتشفشان‌های زیادی دارند، بیشتر از سایر مناطق می‌توان آن را یافت. آنتراسیت پس از سوختن هیچ‌گونه آلودگی ایجاد نکرده و یک زغال سنگ پاک محسوب می‌شود. علاوه بر صنایع تصفیه آب در تهیه کربن بر پایه زغال فعال، پتروشیمی، فولادسازی، تصفیه‌خانه‌ها، فاضلاب، سوخت و پالایشگاه‌های نفتی از این ماده به مراتب استفاده می‌شود.

انرژی حاصل از سوختن آنتراسیت

انرژی تولید شده هنگام سوختن آنتراسیت، معادل ۳۲۷۷ الی ۳۷۸۳ کیلو کالری است. ضایعات آنتراسیت حتی پس از سوختن انرژی تولید کرده و انرژی ضایعات آن ۶۲۸ الی ۱۲۷۰ کیلو کالری محاسبه شده است. آنتراسیت زغال سنگی بسیار کمیاب بوده و تقریباً یک درصد از ذخایر زغال سنگ جهان را تشکیل می‌دهد.

خصوصیات و ویژگی‌های آنتراسیت

آنتراسیت میزان خلوص و ارزش بالایی دارد. سوخت آنتراسیت تشکیل شده از کربن خالص است. کیفیت این ماده بسیار بالا بوده و رطوبت آن برابر با ۵ الی ۱۰ درصد است. آنتراسیت به راحتی مشتعل نشده و برای مشتعل شدن آن به دمای بالای ۳۰۰ درجه سانتیگراد نیاز است. چگالی آنتراسیت بسیار بالا بوده و یک زغال سنگ سخت محسوب می‌شود. این زغال سنگ گاز سمی تولید نمی‌کند.

مزایای آنتراسیت

آنتراسیت یک ماده ضد رسوب و مکمل عالی برای فیلترهای چند لایه محسوب شده و نسبت به سایر مواد مثل سیلیس برتری دارد. آنتراسیت در برابر بیشتر مواد شیمیایی مقاومت بالایی نشان می‌دهد. امکان شستشوی این فیلترها و همچنین میزان استفاده از آنها بیشتر از سایر فیلترها است. فیلترهای آنتراسیتی تک لایه بوده، ولی این قابلیت را دارند که به فیلترهای دو لایه یا چند لایه تبدیل شوند. آب‌های جاری در فیلترهای آنتراسیت نسبت به آب‌های سایر فیلترها جریان بهتری دارند.

کربن اکتیو چیست؟

کربن اکتیو به نام زغال اکتیو یا کربن فعال شناخته می‌شود. فراوری زغال فعال با استفاده از اکسیژن است. در گذشته به این ماده پادزهر نیز گفته می‌شد. امروزه شاهد استفاده از این ماده در صنایع مختلف هستیم. کربن اکتیو بیشتر در گیاهان وجود دارد. معمولاً می‌توان با استفاده از کربن اکتیو، آب را از انواع آلودگی‌ها پاک کرد. همچنین این کربن برای حذف رنگ، بو و مزه بسیاری از مواد غذایی کاربرد دارد. کربن فعال در سه نوع مختلف کربن فعال گرانولی، پودری و میله‌ای تولید می‌شود. به کربن فعال میله‌ای، کربن فعال کبریتی نیز گفته می‌شود. هر سه نوع کربن فعال، در برندهای مختلفی از جمله برند جاکوبی و ادلر تولید می‌شوند.

توجه داشته باشید که قیمت کربن فعال با توجه به نوع آن متفاوت است.

قالبیت‌های ذغال اکتیو

زغال فعال دارای قابلیت‌های بسیار بالایی است. از جمله قابلیت‌های زغال فعال می‌توان به توانایی جذب بالای گازها اشاره کرد. همچنین مواد شیمیایی بسیاری توسط این کربن، جذب می‌شوند. کربن اکتیو یا زغال فعال فشردگی خوبی دارد. در واقع در سایه همین فشردگی می‌تواند طعم، بو و همچنین ناخالصی‌های موجود در آب را به خوبی جذب کند. در نتیجه چنین قابلیتی می‌توان از کربن اکتیو به عنوان فیلتر کربنی استفاده کرد. زغال اکتیو ماده‌ای است که دارای طول عمر زیادی بوده و ماندگاری بالایی دارد. همین موضوع باعث شده خرید ذغال اکتیو در مصارف مرتبط با تصفیه آب به مراتب انجام شود.

کاربردهای کربن فعال

کربن فعال می‌تواند در صنایع خوراکی و بهداشتی نیز کاربردهای مختلفی داشته باشد. در بسیاری از خمیر دندان‌ها، دهان‌شویه‌های زغالی و همچنین آدامس‌ها از این ماده استفاده می‌شود. همچنین کربن فعال می‌تواند آکنه را درمان کرده و برای از بین بردن چربی اضافه پوست، مفید باشد. در بسیاری از صابون‌ها و ماسک‌های مراقبت پوستی نیز کربن اکتیو استفاده شده است.

کربن اکتیو ماده‌ای جادویی است که خاصیت ضد التهاب و همچنین خاصیت آنتی باکتریال دارد. در بعضی از موارد می‌توان از زغال فعال برای از بین بردن سوزش، زخم، تورم، درد و همچنین التیام گزیدگی حشرات استفاده کرد. با توجه به اینکه کربن اکتیو خاصیت پودری دارد می‌تواند منافذ را پر کرده و با وارد شدن به داخل زخم مواد سمی را از لایه‌های زیرین پوست جذب و خارج کند.

مزایای کربن اکتیو

کربن اکتیو یا زغال فعال از جمله مواد معدنی است که عمر مفید طولانی دارد. استفاده از این ماده برای تصفیه آب بسیار مؤثر بوده و نتایج بی‌نظیری ایجاد می‌کند. کربن فعال در برابر مواد شیمیایی از مقاومت بالایی برخوردار است.

ویژگی‌ها و خصوصیات کربن اکتیو

کربن اکتیو یا زغال فعال ساختار متخلخلی دارد. سطح فعال زغال فعال، بیشتر از ۱۰۰۰ متر مربع بر گرم است. حفره‌های کربن فعال با توجه به سیستم دسته‌بندی IUPAC  تقسیم بندی شده‌اند. این تقسیم بندی شامل حفره‌های میکرو، حفره‌های مزو و حفره‌های ماکرو هستند. اندازه حفره‌های میکرو عددی حدود ۰.۲ الی ۱ نانومتر، اندازه حفره‌های مزو، عددی حدود ۱ الی ۲۵ نانومتر است. همچنین اندازه حفره‌های ماکرو، بیشتر از ۲۵ نانومتر محاسبه شده است.

بررسی تفاوت کربن اکتیو و آنتراسیت

کربن فعال و آنتراسیت هر دو از نظر ظاهری بسیار شبیه به هم هستند. تنها تفاوت ظاهری بین آنتراسیت و کربن اکتیو براقیت آنتراسیت است. بیشترین تفاوت بین این دو ماده معدنی از نظر کارایی آنها محسوب می‌شود. کربن اکتیو منافذ ریزتری دارد و قدرت جذب آن بالا است. در نتیجه برای جذب کلر، بو و طعم مناسب‌تر است. زغال آنتراسیت جذب مولکولی مناسبی نداشته به همین دلیل برای حذف کدورت آب مناسب‌تر محسوب می‌شود. آنتراسیت به همراه موادی مانند سیلیس در فیلترهای دو یا چند بستره مورد استفاده قرار می‌گیرد. کربن فعال و آنتراسیت از نظر قیمت با یکدیگر تفاوت دارند. قیمت کربن اکتیو نسبت به قیمت آنتراسیت بالاتر است. به همین دلیل از نظر اقتصادی آنتراسیت مقرون‌به صرفه‌تر به نظر می‌رسد. البته این موضوع به کاربرد مدنظر مصرف‌کننده نیز وابستگی زیادی دارد.

خرید کربن فعال و آنتراسیت

با توجه به ویژگی‌ها و کاربردهای ذکر شده، می‌توانید به راحتی از میان این دو ماده بهترین گزینه را انتخاب کنید. تامین این ترکیبات برای صنایع مختلف، حیاتی و پراهمیت است. با این وجود در خدمت شما هستیم تا برای خرید کربن اکتیو و آنتراسیت از خدمات ما در مجموعه‌ی بازرگانی دموکریس بهره‌مند شوید.

5/5 - (1 امتیاز)
ارسال دیدگاه
مشاوره رایگان محصولات:09052327249